Verkoop fair trade in België met 7,5% gestegen in 2013

Datum: 09 april 2014

Fair Trade

De verkoop van fairtradeproducten, producten uit eerlijke handel, is in 2013 in België met 7,5 procent toegenomen in volume. De totale geschatte fairtrademarktwaarde nam daardoor toe tot 94 miljoen euro. Dat blijkt uit de jaarresultaten voor 2013 van Fair Trade Max Havelaar Belgium.

Eind 2013 waren 1,3 miljoen boeren lid van een fairtrade-organisatie, verspreid over 1.150 organisaties in meer dan 70 landen. Vooral de verkoop van fair trade verse bananen (+20,7% in volume), bloemen (+46%), vers fruit (+68%), desserts (+26%) en bier en sterke drank (+37%) nam toe. Dalingen in volume waren er dan weer voor onder andere fairtradetextiel (-45%) en verse groenten (-66%). De fairtradeproducten met de grootste volumes op de Belgische markt waren verse bananen, gevolgd door bloemen, suiker, sappen en koffie. In marktwaarde stond koffie bovenaan, gevolgd door verse bananen en chocolade.

De positieve tendens werd volgens Max Havelaar vooral getrokken door "excellente verkoopcijfers" bij Delhaize, Colruyt, Oxfam, Ethiquable, Miko en Café Liégeois. "Ook de scholencampagne 'Max zoekt klas' zorgde voor een boost: 426 klassen spaarden allemaal samen 164.450 labels via een educatieve campagne, waardoor in 2013 een behoorlijk pak meer fairtradebananen zijn verkocht dan in 2012. Ben&Jerry's droeg dan weer meer dan een steentje bij voor wat betreft de verkoop van fairtrade-ijsjes", klinkt het.

De bekendheid van het fairtradelogo is bij de Belg vorig jaar ook verder toegenomen: van 67 procent in 2011 naar 78 procent eind 2013. Onderzoek wijst ook uit dat er vraag is naar een grotere visibiliteit van fairtradeproducten in de winkels. “Een aankoop van een fairtradeproduct wordt duidelijk vanuit een engagement gedaan. Mensen willen een wezenlijke bijdrage leveren of andere mensen een betere toekomst bieden. In ruil voor dit engagement willen de consumenten blijkbaar wel nog meer geïnformeerd worden over de effecten die hun aankoop heeft”, zegt Lily Deforce, directeur van Max Havelaar België.